lørdag den 21. februar 2015

20. februar 2015 - Marked

Se flere billeder her http://goo.gl/l5KHln
og her: http://goo.gl/ZPXta1
Selvfølgelig skal man på marked, når man er syd på. Her i Funchal ligger den midt i byen i et mægtigt, gult hus. Det er kæmpe stort og vi kom på en af de store dage, nemlig torsdag eller fredag. Mængden af forskellige frugter og grøntsager er overvældende og rigtig mange har jeg aldrig set før. Jeg knipsede løs med mit kamera. Alt skulle med. De sælger også mange blomster og deres knolde eller frø. Det måtte vi også have med hjem. Meget af det skal ud på terrassen til sommer og andet skal blive i stuen. Vi befinder os trods alt nær det tropiske klima.

Nedenunder findes et kæmpe fiskemarked, hvor vi også fik den grimme, men velsmagende Espada-fisk at se. Den ligner faktisk en kæmpe ål. Øjnene er spilet helt op. Det er fordi den lever på bunden af havet i næsten 2 km's dybde. Som bifangst får fiskerne en dybhavshaj med, som er på størrelse med en torsk. Den tørrer de i vinden og spiser senere. Indbyggerne på Madeira dyrker også sukkerrør. De serverede saften i et lille cafeteria. De bruger det bl.a. til at lave rom. Det købte jeg lidt af, til at tage med hjem.

Vi vandrede videre ind i det gamle kvarter, helt hen til den gule borg, nu et militærmuseum. Bygningerne er flotte, men de får altså ikke mig ind og se sværd og gevær. Der går en lille sti videre om bag ved borgen og der fandt vi en blå restaurant, som har en fantastisk terrasse med meget god udsigt over havet. Det viste sig, at den faktisk er omtalt i "Turen går til Madeira". Hold da op vi nød solen og maden, men vi skal jo videre. Vi har kun en uge her, så vi skal jo have alt med.

Det er heldigvis blevet en tradition, at jeg skal side ved "Danny's Far" og skrive dagbog til en halv flaske hvidvin. Det faste holdepunkt i en stresset ferie ;-). Det blev nu også til en times tid på ryggen i sengen, med lyttebøfferne på ørerne og Sonja sagde, at jeg snorkede til musikken.

Aftensmaden skulle indtages i det gamle kvarter, men hvor. Det var måske lidt køligt, så vi vidste ikke rigtig, om vi skulle sidde inde eller ude. Kompromiet var udenfor med gasvarmere i form af flammer. Det skulle vise sig, at restauranter hed noget med "Havfrue" på portugisisk. De havde afbilledet Havfruen fra København udenfor. Hun stod ikke på menuen, så jeg bestilte grillede sardiner til forret og mørbradbøf med champignonsovs til hovedret. Nok den bedste middag jeg har fået her på Madeira. Grillede sardiner smager bare fantastisk, lidt af makrel, men slet ikke så udtalt. Bøffen var mør, saftig og fuld af smag.

Endnu en dejlig dag på Madeira er slut.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar